Ստենդալ

Стендаль

Ստենդալ
ֆր.՝ Stendhal[1]
Stendhal.jpg

Ծննդյան անուն ֆր.՝ Marie-Henri Beyle[1]
Ծնվել է հունվարի 231783[2][3][4][…]
Ծննդավայր Գրենոբլ[5][1]
Վախճանվել է մարտի 231842[2][3][4][…] (59 տարեկան)
Վախճանի վայր ՓարիզՖրանսիա[5][1]
Գերեզման Մոնմարտր գերեզմանատուն
Գրական անուն Stendhal[1]Henri Stendhal[6][1]Stendalis[6][1]Louis Alexandre Bombet[1]Anastase de SerpièreDon FlegmeWilliam Crocodile և Dominique
Մասնագիտություն գրողինքնակենսագիրօրագրի հեղինակկենսագիրվիպասանդիվանագետ և արվեստագետ
Լեզու ֆրանսերեն[1]
Քաղաքացիություն Flag of France (1794–1815, 1830–1974, 2020–present).svg Ֆրանսիա[1]
Գրական ուղղություններ ռեալիզմ
Ուշագրավ աշխատանքներ Կարմիրն ու ՍևըՊարմի ՄենաստանըOn Love?Memoirs of an Egotist?Mémoires d’un touriste?Vanina Vanini?Lucien Leuwen?Armance?The Life of Henry Brulard?Rome, Naples and Florence?Racine and Shakespeare?Italian Chronicles? և Q17358554?
Պարգևներ
Ստենդալ Վիքիքաղվածքում
Ստենդալ Վիքիդարանում
Commons-logo.svg Stendhal Վիքիպահեստում

Ստենդալ (ֆր.՝ Stendhal, իսկական անունը՝ Մարի-Անրի Բեյլֆր.՝ Marie-Henri Beyleհունվարի 231783[2][3][4][…]Գրենոբլ[5][1] – մարտի 231842[2][3][4][…]ՓարիզՖրանսիա[5][1]), ֆրանսիացի գրող, ֆրանսիական ռեալիստական վեպի հիմնադիրներից մեկը։ Ստենդալը ֆրանսիական գրականության ամենահայտնի ներկայացուցիչներից է։

Անձնական կյանք[խմբագրել | խմբագրել կոդը]

Վաղ տարիներ[խմբագրել | խմբագրել կոդը]

Ստենդալը ծնվել է 1783 թվականին Գրենոբլում (Ֆրանսիա), փաստաբան Շերյուբեն Բեյլի ընտանիքում։ Հենրիետա Բեյլը` Ստենդալի մայրը, մահանում է, երբ որդին ընդամենը յոթ տարեկան էր։ Արդյունքում երեխայի դաստիարակությամբ զբաղվում են մորաքույրն ու հայրը, որոնց հետ Անրին այնքան էլ լավ հարաբերությունների մեջ չէր։ Ի տարբերություն վերջիններիս՝ Ստենդալին հատուկ ուշադրության ու ջերմության էր արժանացնում պապիկը` Անրի Գանյոնը, որը մեծ ազդեցություն է ունեցել թոռան գեղարվեստական զարգացման վրա` փոքրուց ի վեր նրա համար բացահայտելով Վոլտերի ու Դիդրոյի աշխարհը։ Այդ ժամանակներից տղան արհամարհանքով է լցվում եկեղեցականների ու, ընդհանրապես, եկեղեցու հանդեպ։ Նա ստիպողաբար էր Աստվածաշունչ կարդում և կասկածամտությամբ էր մոտենում կրոնին։

Դեռ դպրոցական տարիներից Ստենդալը հետևում էր Ֆրանսիական մեծ հեղափոխության զարգացմանը` դեռևս չգիտակցելով դրա կարևորությունը։ Դպրոցում սովորում է երեք տարի։ Ինչպես խոստովանել է հետագայում, դպրոցում միայն լատիներեն է սովորել, սակայն ժամանակի ընթացքում տարվել է թվաբանությամբ, տրամաբանությամբ, փիլիսոփայությամբ, արվեստի պատմությամբ։

1799 թվականին Ստենդալն ուսումը շարունակելու նպատակով մեկնում է Փարիզ, սակայն, ոգեշնչվելով Նապոլեոն Բոնապարտի հեղաշրջմամբ, անցնում է զինծառայության[8]։

Աստիճանաբար հիասթափվելով Նապոլեոնից՝ 1802 թվականին հրաժարվում է ծառայությունից ու ինքնակրթությամբ զբաղվում Փարիզում` ուսումնասիրելով փիլիսոփայություն, գրականություն ու անգլերեն։ Այդ տարիներին Ստենդալը երազում էր դրամատուրգ դառնալ՝ «նոր Մոլիեր»։ Սիրահարվելով դերասանուհի Մելանի Լուազոնին՝ նրա պատճառով մեկնում է Մարսել, բայց 1805 թվականին վերադառնում է բանակ։ Ծառայության տարիներին շատ ժամանակ է ունենում խորհելու համար և սկսում է գրավոր արտահայտվել երաժշտության ու գեղարվեստի թեմաներով։

1812 թվականին մասնակցում է ռուսների դեմ պատերազմինԲորոդինոյի ճակատամարտին[9]։ Տեսել է՝ ինչպես է այրվել Մոսկվան, չնայած նրան, որ մարտական փորձառություն չի ունեցել։ Հետագայում Ստենդալն իր հիացմունքն է արտահայտել ռուսների քաջության ու հայրենասիրության նկատմամբ[10]։

Գրական գործունեություն[խմբագրել | խմբագրել կոդը]

Նապոլեոնի կայսրության անկումից հետո Ստենդալը մշտական բնակություն է հաստատում Միլանում։ Այստեղ է նա գրում ու տպագրում իր առաջին ստեղծագործությունները։

Հետագայում, քաղաքական մի շարք հանգամանքներից ելնելով, նա լքում է Իտալիան` վերադառնալով հայրենիք։ 1820-ական թվականներին Ստենդալը գրական սալոններում արդեն սրամիտ քննադատի համբավ ուներ։ Նույն տարիներին նա ակնհայտ ռեալիստական ուղղվածության մի քանի ստեղծագործություն է գրում, այդ թվում՝ իր առաջին վեպը` «Արմանսը» (1827 թվական)։ 1830 թվականին լույս է տեսնում «Կարմիրն ու սևը» վեպը։

Վերջին տարիները և մահը[խմբագրել | խմբագրել կոդը]

Ստենդալի գերեզմանը Մոնմարտրի գերեզմանոցում

Ֆրանսիայում Հուլիսյան միապետության հաստատումից հետո Ստենդալը պետական ծառայության է անցնում` զանազան պաշտոններ զբաղեցնելով։ 1832 թվականին սկսում է գրել «Էգոտիստի հիշողությունները», իսկ երկու տարի անց` «Լյուսյեն Լևեն» վեպը։ Երիտասարդ տարիներին Ստենդալը վարակվել էր սիֆիլիսով, որն այդ ժամանակ բուժում չուներ։

Այն ժամանակաշրջանում, երբ Ստենդալը ձևավորում էր իր գեղագիտական հայացքները, եվրոպական արձակն ամբողջովին կրում էր Վալտեր Սկոտի ազդեցությունը։ Ստենդալը ստեղծագործում էր ապագա սերնդի համար։ Նրա արագընթաց, դինամիկ արձակն իր ժամանակից առաջ էր ընկել։ Կյանքի ընթացքում նա չգնահատվեց՝ գիտակցելով սակայն, որ իր ընթերցողները դեռ չեն ծնվել։

Aquote1.png Գրողին նույնքան քաջություն է հարկավոր, որքան զինվորին։ Առաջինը պետք է նույնքան քիչ մտածի քննադատությունների մասին, որքան երկրորդը՝ հիվանդանոցի։ Aquote2.png

XIX դարի երկրորդ կեսին միայն Ստենդալը պատշաճ ուշադրության արժանացավ։ Ստենդալի արվեստը գնահատողները նրա գործերից մի ամբողջ գաղափարախոսություն քաղեցին։ Ստենդալի ռեալիզմը աննկարագրելի ազդեցություն է թողել եվրոպական ռեալիստական վեպի հետագա զարգացման վրա։

Aquote1.png Վեպը ճանապարհին ընկած հայելի է, որում պարբերաբար արտացոլվում է և՛ կապույտ երկինք, և՛ կեղտ։ Հայելին կեղտ է արտացոլում, և դրա համար նրան եք մեղադրում։ Aquote2.png

Կյանքի վերջին տարիներին Ստենդալի հոգեվիճակն անհանգստացնում էր նրա մտերիմներին. նա ուներ վատ տրամադրություն և հուզվում էր առանց որևէ պատճառի։ Հաճախ նրա օրագրում հայտնվում էին տարօրինակ գրառումներ։ Դրանցից մեկը նման էր կանխատեսման. «Ես կուզեմ մեռնել փողոցում, զբոսանքի ժամանակ, ճիշտ այնպես, ինչպես անտեր շները»։ Նրա այդ ցանկությունն իրականացավ. 1842 թվականի մարտի 23-ին, Փարիզի փողոցում, զբոսանքի ժամանակ, գրողը ուշագնաց է լինում և մի քանի ժամ անց մահանում է։

Իր կտակում Ստենդալը խնդրել էր գերեզմանաքարին գրել հետևյալ տողերը.

Aquote1.png ԱՐԻԳՈ ԲԵՅԼՄԻԼԱՆՑԻ

ԳՐՈՒՄ ԷՐ

ՍԻՐՈՒՄ ԷՐ

ԱՊՐՈՒՄ ԷՐ

Aquote2.png

Հիմնական ստեղծագործություններ[խմբագրել | խմբագրել կոդը]

  • «Արմանս» վեպ (հհ. 1-3, 1827 թ.)
  • « Վանինիա Վանինի» նովել (1829 թ., թարգմանվել է հայերեն[11]).
  • «Կարմիրն ու Սևը (վեպ)» (ֆր.՝ Le Rouge et le Noir; 2 հատոր, 1830 թ., թարգմանվել է հայերեն[12])
  • «Պարմի Մենաստանը (Ստենդալ)» («La Chartreuse de Parme»; 2 հատոր 1839 – 1846 թթ., թարգմանվել է հայերեն[13])
  • «Իտալական քրոնիկներ» (հարատրակվել են 1855 թ.)
  • «Զբոսաշրջիկի նոթերը» (հհ 1 – 2, 1838 թ.)
  • «Լյուսիեն Լևեն» (անավարտ վեպ, 1834 – 1836 թթ., հրատարակվել է 1929 թ.)
  • «Անրի Բրյուլարի կյանքը» (1835 թ., հրատարակվել է 1890 թ.)
  • «Եսասերի հիշողությունները» (1832 թ., հրատարակվել է 1892 թ)
  • «Լամիել» (անավարտ, 1839 – 1842 թթ., հրատարակվել է 1889 թ., ամբողջությամբ՝ 1928 թ.)
  • «Չափազանց մեծ բարեհաճությունը կործանարար է» (1839 թ., հրատարակվել է 1912 – 1913 թթ.)
  • «Նապոլեոն» (թարգմանվել է հայերեն)[14]
  • «Մոցարտի կյանքը» (թարգմանվել է հայերեն[15])

 

Ստենդալ. «Վանինա Վանինի» (1829 թ. համառոտ)

stendel-vanina vaniniՎեպը ծնվել է որպես կարբոնարական դավադրությունների շրջանի Իտալիայի հանդեպ Ստենդալի հետաքրքրության արգասիք: Դեռևս 1829-ին Ստենդալը ստեղծել է հայրենասեր կարբոնարի սիրո և մահվան մասին պատմող իր «Վանինա Վանինի» նովելը: Նրա գրչի շնորհիվ վերակենդանանում է երկրի շիկացած առօրյան, որտեղ քաղաքացիական սահմանազատումները դարձել են ամեն ինչի ուղն ու ծուծը, թափանցել ամենանվիրական ոլորտները: Գյուղական բուժակի որդի Պյետրո Միսիրիլին շատ կողմերով Սորելի իտալական եղբայրակիցն է: Նպատակասլաց արիությունը, կրքերին անձնուրաց տրվելու ունակությունը, պարտքի զգացումը, պատանեկան ավյունը, – այս ամենը մերձեցնում են նրանց: Սակայն երջանկության մասին նրա պատկերացումները այլ են: Նա ժողովրդի բարօրության, հայրենիքը օտարերկրյա զավթիչներից ազատագրելու, նրա մասնատված հողերը միավորելու համար մղվող պայքարի մարտիկ է: Այդ պատճառով նրան հատուկ չէ ներքին երկփեղկվածությունը, նա զարմանալի ամբողջական, հստակ, հերոսական անձնավորություն է, հեղափոխական՝ իր բարոյական կերպարով:

Ստենդալին հատուկ հոգեկան տատանումների և բարդ կռահումների լուսաբանությունը այս կերպարում փոխարինվում է զարգացող գործողության լարվածությամբ: Ելակետային իրադրության պայմաններում անգամ հակադրությունները չափազանց սրված են: Պյետրոն պատկանում է այն անձնավորությունների թվին, որոնց Ռուսաստանում նախկինում անվանում էին ռազնոչինցիներ: Իսկ նրա սիրուհին՝ Վանինան, ինքնակամ, ազնվական գեղեցկուհի է, որի կարծիքով քաղաքացիականությունը խորթ է երջանկությանը: Այսուհանդերձ, իրենց ձգտումներում երկուսն էլ անհողդողդ և պոռթկուն զգացմունքների տեր անձնավորություններ են: Կյանքի իմաստը և իրենց բարոյական պարտքը տարբեր ձևով գիտակցող այս երկու երիտասարդների վտանգավոր պահին բռնկված բուռն կիրքը պետք է որ ճակատագրական վախճան ունենար: Պյետրոյի համար սիրո և ընդհատակյա հայրենասեր գործչի կոչման միջև ընտրությունը թեև ծանր է, բայց՝ շատ որոշակի: Իր իրավացիության մեջ համոզված, Վանինան, որպեսզի վերադարձնի դավադրությամբ իրենից խլված սիրեցյալին, առանց տատանվելու մատնում է նրա համախոհներին: Սակայն նա պարտվում է՝ Պյետրոյի սերը վերածվում է բուռն ատելության:

Իր կուռ կառուցվածքով, ողբերգական հերոսականությամբ, որ այնքան էլ հաճախակի երևույթ չէ 19-րդ դարի քննադատական ռեալիզմի երկերում, հագեցած «Վանինա Վանինին» դարձավ 19-րդ դարի նովելի ժանրի շատ ճանաչված գործերից մեկը: Այստեղ ռոմանտիկական ոգևորությունը ընթանում է ռեալիստական վարպետ շարադրանքի հունով: Հայրենասիրական պարտքի ստենդալյան պատանի ջատագովը բացում է հեղափոխական կերպարների շարքը Հյուգոյի («Թշվառները»), Բալզակի («Կորուսյալ անուրջներ»), Ժորժ Սանդի («Օրաս»), Զոլայի («Ժերմինալ») երկերում:

tarntercum

 


Հավանեցի՞ր։ Դե կիսվիր այս գրառմամբ։